Do’s en Don’ts in de reclame

Magazines | Vallei Business nr 1 2011

Marketingtips uit

de praktijk

Het juiste product of de juiste dienst leidt niet automatisch tot succes. Zo kunt u het juiste product hebben voor de verkeerde markt, of heeft u wel het juiste product voor de juiste doelgroep, maar weet niemand van het bestaan ervan. Wanneer u zich eenmaal op de weg naar het succes bevindt, dan nog is het belangrijk om uw ogen goed open te houden, zodat u op tijd kunt schakelen. De redactie verzamelde een aantal marketingtips uit de praktijk.

DO

• Verricht marktonderzoek voor productlancering Voor beginnende ondernemers is het van groot belang om eerst research te verrichten, alvorens het product op de markt te brengen. Stel vast hoe u het beste uw doelgroep kunt bereiken en kijk welke niches er eventueel open liggen.

• Wees duidelijk De ondernemer die een reclamebureau inschakelt moet weten wat hij wil met een campagne. Investeer voldoende tijd in de briefing, dit verdient zich dubbel en dwars terug. Stel de projectbegroting vast voordat het bureau met de werkzaamheden begint. Dit voorkomt nare verrassingen achteraf.

• Vergroot uw zichtbaarheid Consumenten stoppen niet met kopen in tijden van economische recessie. Wel gaan ze selectiever te werk. Hoe meer zichtbaar u bent, des te meer de consument in uw product of dienst gelooft. Door continu te wijzen op uw (blijvende) kracht, wint u het vertrouwen.

• Zet zowel online als offline marketingkanalen in om uw doelgroep te bereiken

Combineer adverteren op papier met een website en digitale nieuwsbrieven en creëer synergie tussen de verschillende kanalen. Zo heeft u maximaal bereik.

DON’TS

• Een product of dienst opleggen aan de consument Co-creatie wordt steeds belangrijker. Geef de consument een deelverantwoordelijkheid in het ontwikkelen van producten. Zet co-creatie ook in om bestaande producten/ideeën te verbeteren. Door co-creatie stijgt de betrokkenheid bij het product en daarmee ook de koopkans bij productlancering. Een handige tool hierbij is social media.

• Bestaande klanten wegcijferen ten opzichte van nieuwe klanten

Bedrijven die meer willen verkopen richten hun pijlen vaak in eerste instantie op nieuwe klanten. Uw omzet kan echter ook een boost krijgen door meer aandacht te besteden aan bestaande klanten. Breng in kaart wat zij bij u kopen, hoeveel zij uitgeven en op welke momenten zij dit doen. Crm-software kan hierbij uitkomst bieden, in één oogopslag is hiermee alle relevante informatie beschikbaar. Met de verkregen informatie kunt u beter timen en aanbiedingen op maat verstrekken.

• Tools voor een goede accountability vanwege kostenbesparing niet doorvoeren

Accountability leidt tot effectiviteit en kunt u ook zien als de manier om extra budget te krijgen, omdat het resultaat aangetoond kan worden.

Valse beloftes doen

Beloof alleen datgene wat u daadwerkelijk waar kunt maken. Valse beloftes kunnen weliswaar tot extra omzet leiden, echter is dit vaak maar van korte duur. De consument zal zich uiteindelijk voor de gek gehouden voelen. Slechte mond-tot-mond reclame is funest voor uw reputatie.

Succesfactoren reclame (in volgorde van belangrijkheid*)

Originaliteit, Duidelijkheid, Overtuigingskracht, Ambachtelijke kwaliteit, De want-to-see-again factor, Relevantie, Verschil met de concurrent, Consistentie met eerdere campagnes, Geloofwaardigheid, Activerende werking

* Opvallend is dat ondernemers/opdrachtgevers met name de nummers 6 tot en met 10 belangrijk vinden en de reclamemakers vooral de nummers 1 tot en met 5.

communicatie

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by